Dělení pneumatik na osobní automobily

Pneumatiky se rozdělují do dvou základních skupin letní a zimní. Další skupinu tvoří univerzální pneumatiky, které jsou spojení vlastností letních a zimních pneumatik. Tyto pneumatiky jsou takovým kompromisem extrémní letní nebo zimní počasí pro ně není zrovna ideální. Tato skupina pneumatik je tedy orientovaná spíše pro nenáročné řidiče. Z konstrukčního hlediska je většina dnešních pneumatik radiální, tento druh pneumatiky vznikl už v minulém století. Další skupinu tvoří diagonální pneumatiky, které se už v dnešní době nevyrábí. Další dvě skupiny tvoří standardní pneumatiky a nízkoprofilové pneumatiky s profilem 30 - 55 procent, standardní pneumatiky pak 60 - 80 procent. Pneumatiky lze také dělit podle dezénu a to na směrové a asymetrické. Vedle toho existují pneumatiky, které se dělí na “černé” a “zelené” tyto pneumatiky se od sebe odlišují valivými vlastnostmi. “Zelené” pneumatiky mají nižší spotřebu paliva.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky se využívají nejdelší část roku zhruba od května do října. Základní vlastností letních pneumatik je odolnost vůči aquaplaningu, což umožňuje mnohem lepší jízdní vlastnosti na mokré vozovce. Další příjemnou vlastností letních pneumatik je to, že jízda po vozovce je tišší. Většina letních pneumatik je vyrobena tak, aby byla zajištěna delší životnost. Životnost těchto pneumatik se pohybuje okolo 4 sezón, po této době by měla být pneumatika vyměna i když splňuje technické požadavky, protože klesá její spolehlivost. Ulehčení při výběru letních pneumatik by mohli přinést testy.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky se používají od listopadu do dubna, především pokud klesnou teploty pod +7 ºC, díky speciální zimní směsi a tvaru dezénu zajistí lepší přilnavost s vozovkou. Zimní pneumatiky jsou také specifické profilem běhounu, které jsou u sebe blízko z důvodu udržení co největší adheze mezi pneumatikou a vozovkou. Zimní pneumatiky se vyrábí z měkčích směsí, aby si udrželi dostatečnou přilnavost i za vysokých mrazů. Rozdíl zimních a letních pneumatik v zimních měsících je obrovský, vozidlo při 50 km/h na zimních pneumatikách zabrzdí až o 8 metrů dříve než na letních pneumatikách. Při vyšší rychlosti je rozdíl mnohem výraznější.

Univerzální pneumatiky

Jedná se o směs vlastností letních a zimních pneumatik, je to spíše kompromis, který využijí převážně nenároční řidiči. V našich klimatických podmínkách univerzální pneumatiky nejsou příliš vhodné pro celoroční provoz. Buďto mají dobré vlastnosti při vyšších teplotách, nebo mají lepší vlastnosti při nižších tepltách. Univerzální pneumatiky, jsou spíše kompromis mezi různými vlastnostmi, které jsou od pneumatik očekávány. Proto je není možné zkonstruovat pneumatiku tak aby v našich klimatických podmínkách mohla být celoročně využívaná. Je mnohem bezpečnější používat letní i zimní pneumatiky.

Radiální pneumatiky

Radiální pneumatiky začaly vznikat šedesátých a sedmdesátých letech dvacáteho století, výrobci automobilů na tyto pneumatiky postupně přecházeli, protože přinesly mnohem lepší jízdní vlastnosti než pneumatiky diagonální. Radiální pneumatika má vrstvy tkaniny v boku pláště kolmo po směru rotace kola, některé vrstvy pod běhounem mohou být i z ocelových drátů. Radiální pneumatiky se ozančují písmenem R popřípadě SR. V dnešní době jsou radiální penumatiky nejpoužívanější.

Diagonální pneumatiky

Diagonální pneumatiky jsou o něco starší než radiální pneumatiky. Poznají se podle označení pneumatiky (8,40-15), první číslo udávalo šířku pneumatiky a druhé číslo udávalo šířku ráfku oba tyto rozměry jsou udány v palcích. U diagonální pneumatiky se používá pomlčka, kdežto u radiální pneumatiky se používá písmeno R. Vrstvy tkaniny u diagonální pneumatiky jsou šikmo z jedné strany na druhou a naopak. V dnešní době se tyto pneumatiky používají spíše pro speciální vozidla jako jsou stavební stroje a podobně.

Nízkoprofilové pneumatiky

Jsou penumatky jejichž poměr výšky k šířce je menší než 65 procent. Hodnoty výšky poměru větší než 65 procent jsou charakterizovány jako standardní pneumatiky. Nejmenší poměr k šířce pneumatiky je 35 procent. Tyto pneumatiky jsou vhodné pro razantnější jízdu, na suché a kvalitní rovné vozovce mají tyto pneumatiky velmi dobré jízdní vlastnosti. Tyto vlastnosti se na mokré či sněhem pokryté vozovce zhoršují. Nízkoprofilové pneumatiky nejsou příliš vhodné na provoz po vozovkách s horším povrchem.

Standardní pneumatiky

Pneumatiky jejichž poměr výšky k šířce je větší než 65 procent, vyjímkou není ani hodnota poměru 80 procent. Standardní pneumatiky jsou vhodné pro provoz na vozovkách s horším povrchem, mají nižší valivý odpor o proti nizkoprofilovým pneumatikám a je možné tak dosáhnou nižší spotřeby. Tyto pneumatiky nejsou vhodné pro spotrovní styl jízdy.

Bezdušové pneumatiky

Vozidla v dnešní době jsou stále rychlejší, proto je nutné zajištění větší bezpečnost řidičů před propíchnutím pneumatiky. Proto byla vynalezena bezdušová pneumatika. Místo duše se v pneumatice používá speciální vrstva gumy, která brání úniku vzduchu z pneumatik pod ráfkem. V případě propíchnutí duše v době pohybu vozidla se tlak v pneumatice tolik nesníží. Přesto je tento druh penumatik nutné pečlivě udržovat, protože neexistuje pneumatika, která by se nevyfoukla. V dnešní době existují bezdušové pneumatiky, které využívají na vnitřní straně pogumování vzduchotěsným a vysoce pojivým tmelem, který zamezuje úniku vzduchu.

Výhody bezdušové pneumatiky

  • udrží tlak v pneumatice
  • vzduch uchází pouze při poškození pneumatiky
  • méně náročná údržba
  • zvýšená efektivita výkonu

Nevýhody bezdušové pneumatiky

  • dochází k oddělení, když se objeví trhlina
  • pokud není pneumatika dobře nasazena dochází k úniku vzduchu
  • na nezpevněné vozovce kamínky nebo odletující úlomky mohou pneumatiku poškodit

Souhlasím

Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vězte, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.