Dezén pneumatiky

Dezén pneumatiky je laicky vzorek pneumatiky. Podle tvaru dezénu je možné rozeznat jedná-li se o letní nebo zimní pneumatiku, a jak daný vzorek dezénu umístit na vozidlo. Jedinou vyjímku tvoří závodní pneumatiky, které dezén nemají, jedná se o tak zvané pneumatiky "slick".

Minimální hloubka dezénu

Minimální hloubka dezénu je stanovena zákonem o pozemní komunikaci na 1,6 mm. Výrobci však doporučují u zimních pneumatik minimální hloubku dezénu 4,0 mm, protože dezén slouží převážné k odvodu vody z podpneumatiky. Pokud by se voda z podkola nedostala vznikl by tak zvaný aquaplaning (aquaplaning - je ztráta kontaktu mezi pneumatikou a vozovkou, to způsobuje, že je vozidlo prakticky neovladatelné, vozidlo se chová stejně jako na ledě).

Kontrola hloubky dezénu

Minimální hloubku dezénu je možné určit pouhým pohledem na pneumatiku, pomocí tak zvaného indikátoru opotřebení, který se nachází na spodku dezénu po celém obvodu pneumatiky, je vysoký 1,6 mm, pokud je dezén sjetý na tento indikátor je nejvzšší čas na výměnu pneumatik. Pro přeměření hloubky dezénu se používá pneuměřič, pomocí něhož je možné změřit i tlak v pneumatikách.

Tvary dezénů

Symetrický dezén pneumatik

Symetrický dezén se nachází především na levnějších univerzálních typech pneumatik. Při montáži není třeba dbát na směru rotace pneumatiky.

Směrový dezén pneumatik

Směrový dezén pneumatik je nutné montovat na disk tak, aby se směr dezénu otáčel po směru jízdy. Směr dezénu určuje šipka na boku pneumatiky. Tyto typy pneumatik je stále častěji používané, protože směrový dezén lépe odvadí vodu z podpneumatiky. Tvar dezénu je většinou ve tvaru šipky.

Asymetrický dezén pneumatik

Asymetrický dezén pneumatik je nutné montovat na disk tak, aby boční strana označená "outside - vnější" směřovala od vozidla, nebo "inside - vnitřní" strana směřovala naopak do vozidla. Dezén pneumatiky je rozdělen do několika zón, každá tato zóna plní svou funkci. Drážky podél pneumatiky a středová žebra slouží pro přenos trakce, lopatkový tvar dezénu slouží k lepším odvodu vody z podpneumatiky. Tento typ pneumatik je většinou dražší.

Rovnoměrný dezén

Dezén pneumatik by se měl sjíždět vždy rovnoměrně, pokud se dezén pneumatiky nesjíždí rovnoměrně je možné v závislosti na sjíždění dezénu pneumatik určit závadu. Sjíždí-li se dezén po obouch strách pneumatik jedná se o podhuštěnou pneumatiku. Pokud se dezén sjíždí po středu pneumatiky jedná se o příliš nahuštěnou pneumatiku. Sjíždí-li se dezén pneumatiky k jedné straně, jedná se o špatně nastavenou geometrii kol.


Souhlasím

Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vězte, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.